Cookies consent v roce 2022

1. 11. 2021

Poslanecká sněmovna schválila novelu zákona o elektronických komunikacích v EU. Jaké změny novela přináší pro provozovatele stránek a e-shopů?

Pokud využíváte na stránkách marketingové, analytické či další podobné nástroje, které ukládají data do zařízení návštěvníka, tak počátkem ledna 2022 již nebude stačit jednoduchá “cookies lišta” umístěná v zápatí stránek s tlačítkem “souhlasím”, ale zákazník musí sám svobodně udělit souhlas s ukládáním a využíváním informací v jeho zařízení.

Jaké rozeznáváme druhy souborů?

Novela zákona se nevztahuje pouze na soubory typu cookies, ale i na veškeré ostatní technologie umožňující ukládat data do zařízení návštěvníka jako například technologie webstorage. Ukládané data rozdělujeme nejčastěji do tří kategorií:

Funkční a výkonové soubory - soubory zabezpečující správný běh a funkčnost aplikace a není nutný zde výslovný souhlas návštěvníka.

Remarketingové - soubory využívající se pro marketingové účely musí být pouze se souhlasem návštěvníka(opt-in).

Preferenční a analytické soubory - soubory pro monitorování návštěvnosti, chování uživatelů apod. lze po novele zákona využívat pouze s přímým souhlasem návštěvníka(opt-in). 

Služby, zájem a způsob odvolání.

Je nutné umístit na stránky dokument mapování jaké soubory zpracováváte, za jakým účelem, po jakou časovou dobu, komu data poskytujete a jaké má návštěvník práva a možnosti odvolání.

Věnujte pozornost zda máte skutečně podchycené veškeré služby. I vložené video například z portálu YouTube a nebo tlačítka pro sdílení obsahu na sociálních sítí mohou na pozadí ukládat soubory do zařízení návštěvníka!

Jaké požadavky jsou na tvar souhlasu?

Prostředek pro získání souhlasu s využitím jednotlivých souborů má několik upřesňujících požadavku na svůj tvar.

Bez souhlasu návštěvníka nesmí stránka jakkoliv zacházet se soubory! Získání souhlasu nesmí být pro návštěvníka vtíravé, nesmí znemožnit vstup na stránku, nesmí blokovat funkce či obsah a zároveň musí umožňovat souhlas zavřít nebo přeskočit tlačítkem “zavřít” nebo “křížkem”.

Návštěvník musí jasně a vlastním rozhodnutím souhlasit(opt-in) s využitím jednotlivých souborů. Nesmí tedy být žádné volby předem předvyplněné.

Pokud umožníte hromadnou akci “Přijmout vše”, tak musíte zároveň nabídnou i volbu “Odmítnou vše”.

Jaké problémy přináší změna?

Prioritní problém je ztráta metrik návštěv a chování návštěvníků na webu. Je vysoký předpoklad že návštěvníci budou spíše odmítat souhlasy než je udělovat a tím bude docházet ke ztrátě věrohodnosti a platnosti naměřených dat. Zároveň nutnost získání souhlasu ovlivní i veškeré marketingové spojení a cílení.

Konec roku se neodvratně blíží a pokud jste ještě nezačali se zabývat touto problematikou, tak není na co čekat! Další možností je doufat, že dnes dostupné služby přijdou s inovativním řešením měření bez nutnosti ukládání dat do zařízení návštěvníka a tím dosáhnout stejné kvality informací.

Zdroje a další informace:

https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=8&t=1084

https://www.ctu.cz/tiskova-zprava-novela-zakona-o-elektronickych-komunikacich-schvalena

Nejnovější příspěvky